Årsrapport Småbåter 2014

SMÅBÅTER 2014 – 2015

(Kvinnfolk i arbeid 2015)

I 2014 hadde vi mange småbåter og putter sjøsatt på Bragdøya. I tillegg var prammen «Fruen» lagt i Randesund og «Augland» i Auglandsbukta. I perioder lå det 2 båter i Auglandsbukta.

Puttene ble behandlet litt tøft i sommer, det var jo også en lang og god sesong så det er vel bare å forvente. Bud var en tur over dammen for å bli rodd til Arendal. De fikk det til slutt til, men den hadde nå fått litt juling og det ble nødvendig med en del småreperasjoner på den i vinter.

Tradisjonbåtregisteret, her begynner det nå å bli mange av Kystlagets båter representert og vi forsetter til alle er på plass.

Aktiviteter

«Seilende søndag» er ett nytt konsept som vi såvidt begynte med i 2014. ett tilltak for å øke bruken av båtene. I tillegg ble det satt opp en vårpuss lørdag med overnatting noen uker før sesongåpningen.

Vi hadde i februar vinterbål (Roliv og småbåt) med 10 våte skrotter som overnattet i stormfulle omgivelser. Det ble da lagt en del planer for våren i forhold til Hesten som både småbåt gruppen og rolivgruppen vi ha opp og stå før «Vinden drar.» Den årlige rolivturen vil bli avholdt i forbindelse med Vinden Drar.

Det har vært diskutert en sammenslåing av Roliv Naustegruppa og Småbåtgruppen. Dette er i seg selv ikke så viktig å få gjennomført Men en samling rundt felles aktiviteter er viktigst.

Båter i andre havner.

Neste år ønsker vi at Både Augland og Skårungen vil ligge i Auglandsbukta, Begge båtene har faddere som tar ansvar for båten etter beste evne. Fruen blir lagt i Randesund og det er i vinter lagt ut kart og veibeskrivelse på nettsiden. Slik at det vil bli mulig å finne den.

Det har også vært diskutert å ha noen båter liggende i den nye tradisjonsbåt havnen i Nodeviga.

Naustet

Vi ønsker å bruke Naustet mer.

Oppgradere gapahuk leirplassen med tettere tak i bålområdet. I Naustet vi må ha nytt vinsj til å trekke opp store robåter med da det gamle er utslitt.

Småbåtbua

Det har vært stor aktivitet i småbåtbua i vinter. Først og fremst ble det ryddet og kastet en del. Og en del omorganisering til en del fornøyde miner og noen missfornøyde. Uansett føler vi det er blitt bedre, men vi er ikke ferdig.

Det er sterkt ønskelig med to utliggere i småbåthavna for å forenkler bruk og rigging av seilsjektene . Dette vil også forenkle bruken når ikke medlemer skal bruke båtene. Ikke minst vil lensing av båtene bli forenklet. Disse må fjernes om vinteren.

Hoi

:-)